Sacrales Nervensystem
Bladder-cancer

Treatment of infiltrated bladder tumors

29. Dezember 2015 Detlef Hoewing 0

Choice of therapy Only about 20% of bladder cancers are at the time of initial diagnosis in the advanced stage, in involving the muscle layer of the bladder wall. These are – deeply infiltrating bladder cancer – called. Here, the following therapeutic options are available: The cystectomy (bladder removal): Cystectomy Man – Picture: Detlef Höwing This is a complete surgical removal of the bladder, the seminal vesicles and prostate in men, followed by the same time or bladder replacement. This can be regarded as the best method by which the highest absolute chances of a cure can be achieved and which has the highest survival rate (about 70-80% at 5 years) for the person concerned. Cystectomy woman – Picture: Detlef Höwing In the woman’s womb, the fallopian tubes and the ovaries are having the bladder removed by default, and often part of the vagina. Again, can be created by means of intestinal segments during surgery a bladder replacement. Not regress In large superficial tumors (T1 G3), which even after several scrapes (transurethral resection, TUR-B) and drug treatments or grow again, a bladder removal may be necessary for such tumors take the further course of disease often to malignancy and can […mehr lesen]

Chemazeichnung der TUR-B
Bladder-cancer

Treatment (therapy) of superficial bladder cancer

29. Dezember 2015 Detlef Hoewing 0

Operative cystoscopy (TUR-B) Has the urologist after the diagnosis the strong suspicion that a bladder cancer might be present, a relatively small operation, it is first T rans- U rethrale R esection the B ladder (TUR-B, TUR-bladder, or even operative cystoscopy called) Recommend to clarify and confirm the diagnosis. This is usually performed in a urology clinic. For this purpose, under anesthesia a rigid tube is inserted through the urethra into the bladder, let by the extra surgical instruments such as, eg. As introduce a high frequency current leading wire loop. With their help any existing tumors and tumor-suspicious areas are removed. In the first 24 hours. After TUR-B should be early instillation (flushing the bladder with a drug), to avoid that can colonize new cancer cells in the resected (removed) areas. The PDD during TUR-B PDD means P hoto D ynamic D iagnosis and is also known as fluorescence-based diagnosis. Photodynamic Diagnosis (PDD) under operating conditions is already at the first TUR-B is recommended in order to rule out the possibility that tumor suspicious tissue remains in the bladder. Hexvix® is currently the only approved drug for photodynamic diagnosis (PDD) to make bladder tumors more visible and determine at a transurethral […mehr lesen]

Atlas der Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister - Quelle: GEKID
Bladder-cancer

Bladder cancer

29. Dezember 2015 Detlef Hoewing 0

According to estimates by the Robert Koch Institute in Germany diseased in 2004 about 28,750 new cases of bladder cancer and 6,194 people died from this cancer. That is about 4,000 sufferers more than the millennium. In order for the cancers of the bladder (transitional cell carcinoma) is the second most common after prostate cancer urological cancer in men and women is still in front of the cervical cancer. One third of new cases of cancer at initial diagnosis already occurred in an invasive growth stage and therefore difficult or impossible to treat. Despite these alarming figures is known to the public little about this type of cancer. The cancer risks Bladder cancer is a cancer that often occurs with such people who had often to do during their lifetime with cancer-causing substances. Here, the time may lag decades until the outbreak of the disease. Unfortunately, still too few people know about the risks communication, which can lead to bladder cancer. The most important risk factor for bladder cancer is the long-standing smoking. Have an increased risk of bladder cancer due to the frequent handling of carcinogenic substances also: Industrial and construction workers, Employees who come into contact with tar […mehr lesen]

Meerschnecken - pixabay
Bladder-cancer

Relapse prevention by Immunocyanin

28. Dezember 2015 Detlef Hoewing 0

For some years there are for patients in whom the instillation of mitomycin or BCG, for example, was unsuccessful or an intolerance showed alternative treatment option with Immunocyanin. The benefits of Immunocyanin the superficial bladder carcinoma Unfortunately this drug is not yet approved in Germany and therefore also listed not in the Red List (medication list Germany), although the treatment is quite be prescribed when indicated in individual cases and is taken over by the health insurance companies in providing adequate justification for the urologist (efficiency principle gem .§§ 12 para. 1.70 para. 1 SGB V). In particular, the application must be appropriate and necessary. This is due in particular when other installation therapy were unsuccessful or had to be canceled due to incompatibility and repeatedly Op’s are required because of the recurrence neoplasms, or the risk that a recurrent tumor enters a less favorable stage. Therapy with Immunocyanin (product name: IMMUCOTHEL®), lasts a year similar to the therapy with BCG, but has far fewer side effects. Here is a suggestion of a letter giving reasons for the urologist in relation to the insurance company: Justification for the benefit of IMMUCOTHEL® the superficial bladder carcinoma. For submission to health insurance […mehr lesen]

Sonographie
Bladder-cancer

The diagnosis of bladder cancer

28. Dezember 2015 Detlef Hoewing 0

The diagnosis to be suffering from cancer, is a deep cut in the life of every human being. Suddenly one realizes that life is finite. One thinks of the death that you may not have long to live.Everything else loses once important. When bladder cancer the first diagnosis is always a vague, since any growth, any tumor is referred to in the bladder once as cancer. The initial diagnosis can not make any statement about the viciousness and penetration of cancer. You can not clear how the further treatment is to be made and how the prognosis is. Since approximately 80% of cases there is a benign or superficial cancer, you should after the initial diagnosis, which is usually the primary care physician or urologist, make no hard stressful thoughts when you’re told that you have bladder cancer. Because then not only makes you look crazy in itself, but it will also transport to the partnership and family. Even if you do not want to inform the family, the relatives will notice it very quickly that something is wrong and ask questions, why one is suddenly so different. One can still be such a good actor, you will notice it. […mehr lesen]

Jenaer Harnblase
Bladder-cancer

Jenaers bladder helps bladder cancer patients

28. Dezember 2015 Detlef Hoewing 0

(Jena). Urologists at the Jena University Hospital have developed a novel surgical procedure for the treatment of tumors of the urinary bladder. The unique „Jena bladder“ presented the Thuringian physicians currently at this year’s symposium on bladder cancer at the University Hospital Jena. Jena urologists present novel surgical procedure for treating bladder tumors Imagery Prof. Dr. Jörg Schubert: The new surgical method with partial preservation of the prostate The radical removal of the bladder (cystectomy) promises as the only method for healing deep into the bladder wall and aggressive tumors. The healing forecasts in this operation are very good.Nevertheless, the heavy 5-hour intervention for patients is very stressful because the bubble removal is also associated with significant changes in sexuality and therefore the partnerships of the affected men. „The previously customary art bladders and bladder replacement solutions are connected to the bladder cancer patients with very significant limitations in quality of life – 94% of affected men were impotent after surgery, nearly half suffered from incontinence, and one in ten to problems such as narrowing of the artificial urinary tract, the follow-up operations made necessary „explains Professor Jörg Schubert. The partial preservation of the prostate also indispensable for male potency […mehr lesen]

Zeichnung der Anlage der AMS 700 und AMS 800 als AMS 1500. - Grafik Detlef Höwing
Allgemein

Erfahrungen mit AMS 800 + AMS 700 = AMS 1500

31. Oktober 2015 Detlef Hoewing 1

Bei etwa 30% aller zystektomierten Menschen tritt in der Folge eine Harninkontinenz auf, die sich nicht mit Beckenbodentraining beherrschen lässt, da der natürliche innere Sphinkter (Blasenschließmuskel) bei der Entfernung der Blase mit entfernt wurde. Außerdem folgt bei fast allen zystektomierten Männern eine erektile Dysfunktion (ED) auf, da die Prostata mit entfernt wurde. In der Folge kommt es bei vielen Männern zu Depressionen, die eine erhebliche Einschränkung der Lebensqualität darstellt. Es gibt einige operativen Systeme, die eine Harninkontinenz verhindern sollen und weitere Schwellkörperprothesen auf dem Markt, die mich nicht überzeugen konnten. Nur die AMS-Systeme kamen für mich nach einiger Recherche in Frage. Ich berichte hier meine Erfahrungen mit der AMS 800 + AMS 700 = AMS 1500, die ich im Jahr 2015 erhalten habe. Meine Vorgeschichte: Anfang des Jahres 2002 stellte mein Urologe bei einer Ultraschalluntersuchung einen Tumor in der Harnblase fest und überwies mich in eine urologische Klinik zu einer Transurethralen Resektion der Blase (TURB). Dabei wurde bei mir ein aggressives oberflächliches Harnblasenkarzinom pT1G3 festgestellt. Daraufhin wurde im gleichen Jahr im August eine Zystektomie mit Anlage einer orthotopen Neoblase durchgeführt. In der Folge daraufhin hatte ich eine nächtliche Harninkontinenz, die auch nicht mit Beckenbodentraining behandelbar war. Außerdem bekam ich in […mehr lesen]

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Allgemein

Selbsthilfe Harnblasenkrebs kein Verein mehr

4. September 2015 Detlef Hoewing 0

Seit dem April dieses Jahres ist die Selbsthilfe Harnblasenkrebs kein eingetragener Verein. Sie ist aber weiterhin für kranke Menschen mit Harnblasenkrebs als Selbsthilfegruppe für Berlin und Brandenburg da. Kontakt mit der Telefonnr.: 030 7440073 und Internetseiten: www.selbsthilfe-harnblasenkrebs.de mit Informationen über Harnblasenkrebs. Urologie kompakt – Buchvorstellung Krebszeitung–Download Selbsthilfe Harnblasenkrebs kein Verein mehr als PDF-Datei —

Vacuum Active Erection System NT - Quelle: BIVEA SARL, Frankreich
Harnblasenkrebs

Therapie der erektilen Dysfunktion (ED)

12. April 2015 Detlef Hoewing 0

Gerade nach operativen Eingriffen im kleinen Becken oder nach Unfällen, bei denen das Nervengeflecht beschädigt wird, das eine Erektion hervorruft, kommt es wegen der ständigen Erschlaffung des Penis zu einer unzureichenden Durchblutung und zu einer Atrophie des Schwellkörpergewebes. Diese Schädigung ist irreparabel. Deshalb wird heute nachoperativ oft eine Vakuum-Erektionshilfe mit einer zusätzlichen Medikamentengabe von PDE 5-Hemmern, wie Cialis®, Levitra® und Viagra®, eingesetzt. Auch der gemeinsame Einsatz von Vakuumpumpe und der Schwellkörper-Auto-Injektions-Therapie (SKAT) mittels Caverject® oder Viridal®  durchblutet das Schwellkörpergewebe ausreichend. Aber auch die alleinige Anwendung der Vakuumpumpe führt zu einem zufrieden stellenden Ergebnis.

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UBC-Rapid - Quelle: consile
DGU-Kongress 2014

Quantitativer Blasenkrebs-Schnelltests für die Praxis gut geeignet

2. Oktober 2014 Detlef Hoewing 0

Freiburg, 2. Oktober 2014 – Der weltweit erste quantitative Schnelltest für die Früherkennung des Harnblasenkarzinoms ist einfach und schnell in der niedergelassenen Praxis anwendbar und erzielt dabei gut reproduzierbare Ergebnisse. Dieses Fazit zog Dr. Gerson Lüdecke, Leiter der uro-onkologischen Tagesklinik des Universitätsklinikums Gießen, jetzt auf dem DGU-Kongress in Düsseldorf. Untersuchungen der Universität Tübingen hatten bereits früher gezeigt, dass UBC® Rapid eine bessere diagnostische Genauigkeit als ein aufwändiger ELISA bietet und mit 60,7% eine erheblich bessere Sensitivität zeigt als NMP22® BladderChek®, für das nur eine Sensitivität von 16,4% festgestellt wurde. Die Sensitivität der Urinzytologie betrug in der Tübinger Studie 51,7%. Die Spezifitäten von UBC® Rapid, NMP22® BladderChek® und Urinzytologie wurden mit 70,1%, 95,3% und 78,1% berechnet.1 Aktuelle Studie bestätigt diagnostische Wertigkeit von UBC® Rapid Gerson Lüdecke präsentierte jetzt auf dem 66. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Urologie in Düsseldorf die Ergebnisse einer neuen Studie. Mit einer Sensitivität von 72% und Spezifität von 91% bei Beachtung der Ausschlusskriterien (Harnwegsinfekt, Katheter oder Steine im Harntrakt) konnte die diagnostische Genauigkeit von UBC® Rapid erneut belegt werden. Die quantitativen Ergebnisse des UBC® Rapid auf dem kleinen concile® Ω100 Messgerät korrelieren mit dem Tumorstadium und ermöglichen eine genauere Ri-sikobeurteilung als die Ergebnisse konventioneller Schnelltests. Lüdecke betonte […mehr lesen]

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